Stres náš každodenný (Toxický stres)
Stres je každodennou súčasťou života a naše telo je naň pripravené vďaka evolúcii, ktorá nám zabezpečuje prežitie. Keď prežívame stres, zrýchli sa nám tep, zvýši tlak, produkujeme hormóny adrenalín a kortizol, aby sme boli silnejší, rýchlejší, ostražitejší než zvyčajne. Tieto fyziologické zmeny majú jediný cieľ, dodať nám fyzickú podporu pri čomkoľvek, do čoho sa púšťame. Lenže pozitívny význam stresu funguje, len ak ide o občasnú a krátku záležitosť. Vtedy sa vďaka kortizolu dokážeme mobilizovať a dosiahnuť najlepší možný výsledok. Problém je, ak žijeme v neustálom stresovom prostredí, vtedy je telo v neustálej pohotovosti, tiež v neustálej produkcii hormónov, tep a tlak ostávajú zvýšené. Stres sa stáva toxickým a v mozgu i tele spôsobuje zásadné zmeny.
Duša dieťaťa je zraniteľná a stačí iba občasné zažívanie stresu na to, aby ho naučilo pružnosti, odhodlaniu, optimizmu, upokojeniu sa.Pokiaľ sa s ním má vyrovnať v prostredí, ktoré je plné lásky, bezpečia, pochopenia a starostlivosti, dokážesa vyrovnať so stresovými situáciami bez negatívnych dôsledkov.Mladý mozog sa neustále vyvíja a posilňuje už vytvorené spojenia, ktorésa dokážu vytvárať iba v čase vyrovnaného emočného fungovania.Problém nastáva v situáciách, ako je emocionálne zneužívanie, ignorovanie, ale aj neustále rodičovské hádky, depresia či vážna choroba. Vtedy sa prežívaný stres môže ľahko zmeniť na toxický. Detská lekárka Nadine Burke Harris prirovnala prežívanie toxického stresu k stretnutiu s medveďom. Ak naňho natrafíte v lese, kortizol a adrenalín, ktoré produkujú nadobličky, nabudia organizmus, a vy utečiete. Čo však v prípade, že k vám medveď chodí každý večer domov? V takom prípade začne vysoká hladina hormónov poškodzovať organizmus.Neustále sa opakujúce výroky – „čo robíš, ani sa nesnaž, zase si to pokazil, si taký sprostý“- dostávajú dieťa do toxického stresu, ktoré reaguje adrenalínovou reakciou alebo paralýzou.Výskum potvrdil, že dlhodobá vysoká hladina adrenalínu a kortizolu
v organizme u detí spôsobila zaujímavú vec - aktivovala amygdalu, teda štruktúru mozgu, ktorá je zodpovedná za strach. Toxický stres spôsobuje, že táto časť mozgu zostáva u detí aktívna na úkor iných častí, ktoré sú zodpovedné za učenie, pamäť, kreativitu, ktorými ovládame svoje správanie. Ak dieťa do šiestich rokov opakovane zažíva toxický stres alebo ak prežilo viac traumatických zážitkov, ovplyvní to kvalitu celého jeho života.Oslabujú sa základy, ktoré sú nevyhnutné pre učenie, správanie i zdravie. Navyše skúsenosti podporujú aktiváciu príslušných častí v mozgu. Čím viac sa podporuje pocit ohrozenia, tým vyššiu citlivosť si na tento pocit deti vytvoria. Mozog potom vyhodnocuje množstvo situácií ako hrozbu, hoci v skutočnosti ohrozením nie sú. Telo je v neustálej pohotovosti, aj keď reálne ohrozenie neexistuje.
V živote je takmer nemožné vyhnúť sa stresu a nedá sa mu celkom zabrániť. Je preto nesmierne dôležité, koho má dieťa pri sebe. Dospelú osobu, o ktorú sa môže oprieť, spoľahnúť sa na ňu, ktorá dokáže vytvoriť pocit bezpečia v ťažkej situácii.Pri podpore dieťaťa nezabúdajme na dotyk. Aj jedno objatie dokáže zmierniť bolesť, stres a úzkosť, vyvážiť nervový systém. Je to emócia, pri ktorej nepotrebujeme slová, je odrazom lásky a podpory, uvoľňuje oxytocín- hormón lásky, produkuje dopamín- zdroj motivácie a v neposlednom rade dokáže posilniť imunitný systém.
Podľa odborníkov je potrebné na vyváženie jednej negatívnej interakcie päť až sedem pozitívnych. Rýchlejšie zaregistrujeme zlé veci a dôraznejšie na ne reagujeme, než na tie dobré. Čím viac zmysluplnej pochvaly a príležitostí na úspech deťom poskytneme, tým viac dokážu precítiť pozitívne emócie, vyrovnať sa so stresom, budovať si sebavedomie. Preto nezabúdajme: Nech na konci dňa počet pozitívnych poznámok, ktoré ste venovali svojim deťom, niekoľkonásobne prevýši počet príkazov, inštrukcií alebo negatívnych poznámok.
Spracovala: Mgr. Mária Miňová
Použité zdroje: https://eduworld.sk/cd/martina-matejova/4208/toxicky-stres-ma-na-deti-devastacne-ucinky
https://www.rodinka.sk/zdravie/zdrave-dieta/ako-toxicky-stres-nici-zivoty-deti/
Dr. Álvaro Bilbao- Detský mozog vysvetlený rodičom
- Kubíková- Krotitelia displejov
H.-P. Rӧhr- Sebaúcta u dětí